Dzisiaj tym, co może wyróżnić nas na rynku pracy nie jest już tylko wykształcenie wyższe, liczne kursy, czy znajomość języków – dziś to norma. To co sprawi, że zostaniemy zauważeni wśród innych kandydatów, to nasze kompetencje z zakresu inteligencji emocjonalnej. Dlatego, aby dobrze przygotować się do rozmowy o pracę musimy w pierwszej kolejności nauczyć się prezentować i uwydatniać właśnie te cechy, które świadczą o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej.
Czym jest inteligencja emocjonalna (EI)?
Istnieją dwa rodzaje inteligencji istotne w procesie rekrutacji. Inteligencja racjonalna oraz emocjonalna. Pierwsza odpowiada za umiejętności związane z obliczeniami, planowaniem, analizowaniem, łączeniem faktów, rozwiązywaniem problemów. Często nazywa się ją racjonalnością poznawczą. Natomiast inteligencja emocjonalna to umiejętność rozumienia i kontrolowania reakcji emocjonalnych. Należy jednak zauważyć, że inteligencja poznawcza ≠ inteligencji emocjonalnej. To dwie odrębne cechy!
Składniki inteligencji emocjonalnej:
– spostrzeganie emocji
– posługiwanie się emocjami
– rozumienie emocji
– radzenie sobie z emocjami
„Jak to się dzieje, że zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami albo, że osoby o wysokim ilorazie inteligencji często z trudem radzą sobie w życiu”? Daniel Goleman, „Inteligencja emocjonalna w praktyce”.
„Klasyczną pomyłką jest założenie, że jeżeli ktoś posiada szeroką wiedzę specjalistyczną, tym samym posiada też umiejętność przewodzenia innym”. Daniel Goleman, „Inteligencja emocjonalna w praktyce”.
„To jak radzimy sobie z emocjami ma bezpośrednie przełożenie na osiąganie sukcesów zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Należy przy tym pamiętać, że przy dążeniu do sukcesu na najwyższych szczeblach zarządzających i na stanowiskach kierowniczych, inteligencja emocjonalna zapewnia niemal wszystko, co potrzebne jest do osiągnięcia przewagi nad konkurentami”. Daniel Goleman, „Inteligencja emocjonalna w praktyce”.
Według Daniela Golemana, amerykańskiego psychologa, który pomógł popularyzować inteligencję emocjonalną, składa się ona z pięciu kluczowych elementów: samoświadomości, samoregulacji, motywacji, empatii, umiejętności społecznych.
Daniel Goleman przeanalizował sytuacje życiowe absolwentów Harvardu i zauważył, iż nie zawsze wybitne wyniki w szkole i wysoki poziom inteligencji racjonalnej (IQ) mają przełożenie na sukces w życiu zawodowym.
Jak dobrze przygotować się do rozmowy o pracę – kogo szukają pracodawcy ?
Aby ułatwić Wam przejście przez proces rekrutacji zebrałem najważniejsze cechy jakie pracodawca będzie brał pod uwagę podczas rozmowy, a następnie w próbnym okresie pracy. Aby zrobić wrażenie na przyszłym przełożonym lub osobie z działu HR, musicie wykazać się inteligencją emocjonalną.
Co charakteryzuje ludzi inteligentnych emocjonalnie
- Analizują odczucia. Osoby inteligentne emocjonalnie są w stanie rozpoznać emocje i zrozumieć rolę, jaką odgrywają w procesie myślowym. W tym celu uważnie obserwują siebie oraz swoje otoczenie. Pozwala im to zrozumieć wiele zachowań i w znacznej mierze zapanować nad emocjami.
- Ich słowa i czyny są przemyślane. Rozumieją siłę emocji i nigdy nie działają pod ich wpływem.
- Uczą się na błędach. Analizują niepowodzenia po to, aby móc wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.
- Wykazują pokorę. Przyjmują krytykę i wykorzystują ją do rozwoju. Bronią swoich opinii lub zasad, ale również uznają, że nie wiedzą wszystkiego. Dlatego chętnie uczą się od innych.
- Unikają półprawd i starają się przedstawiać informacje w sposób, który nie zostanie dwuznacznie zinterpretowany. Konsekwentnie trzymają się swoich wartości i zasad.
- Zawsze starają się zrozumieć innych i rozwijać ich potencjał. Krytykę wyrażają jako konstruktywną informację zwrotną, więc odbiorca postrzega ją jako pomocną, a nie szkodliwą.
- Przepraszają. Dla wielu „przepraszam” to najtrudniejsze słowa do wypowiedzenia. Ale ludzie inteligentni emocjonalnie zdają sobie sprawę z mocy tego słowa. Wiedzą również, że przepraszanie nie zawsze oznacza, że się pomylili.
- Potrafią przebaczać i zapominać. Trzymanie się urazy jest szczególnie uciążliwe w relacjach zawodowych. Wybaczając i zapominając, osoby inteligentne emocjonalnie idą naprzód.
- Dotrzymują słowa. Zdają sobie sprawę, że dotrzymywanie obietnic tworzy silną reputację osoby niezawodnej i godnej zaufania.
- Opowiadają ciekawe i inspirujące historie. Używają w tym celu anegdot i narracji, aby ożywić liczby, fakty i kluczowe pomysły. Poprzez wyobraźnię i przykłady z życia, motywują innych do działania.
- Zawsze pomagają innym. Nikogo nie zniechęcają. Wręcz przeciwnie, przedstawiają optymistyczne rozwiązania danego problemu oraz drogi do osiągnięcia celu.
- Wiedzą, jak ważny jest relaks. Już Stanisław Bareja, w kultowym filmie „Miś” docenił znaczenie dobrego odpoczynku słowami: „teraz pan ma relaks”. Osoby z wysoką inteligencją emocjonalną zdają sobie sprawę, że nie muszą dogłębnie analizować wydarzeń, na które nie mają wpływu.
- Pomimo dużej otwartości nie są naiwni i nie pozwalają się wykorzystywać. Zawsze ustanawiają pewne granice.
- Różnorodność jest dla nich inspiracją. Podpatrują innych, analizują i uczą się.
Jak dobrze przygotować się do rozmowy o pracę – aspekty praktyczne
Podczas rozmowy o pracę, wykaż się wiedzą, lecz pamiętaj o wadze inteligencji emocjonalnej. W tym celu w odpowiedziach na zadawane pytania nie zapomnij uwzględnić swoich najlepszych stron i cech charakteru. Pamiętaj, aby odpowiadały one powyższym wymaganiom, żeby osoba prowadząca z Tobą rozmowę miała szansę dostrzec to, co jest najbardziej pożądane na rynku pracy. Tak więc to co w istocie zrobi największe wrażenie na pracodawcy i to co musisz udowodnić podczas interview, to to że :
- Dostrzegasz i analizujesz to co czujesz i to co czują inni
- Nie wywyższasz się
- Pomagasz innym i chętnie dzielisz się swoją wiedzą
- Jesteś dobrym Team Playerem
- Nigdy się nie poddajesz
- Porażki traktujesz jak naukę i zawsze wyciągasz z nich wnioski
- Nie popełniasz dwa razy tych samych błędów
- Winy za niepowodzenia szukasz najpierw w swoim projekcje, a dopiero potem na zewnątrz
- Myślisz pozytywnie, jesteś osobą optymistycznie nastawioną do świata
- Niczego się nie wstydzisz ( oczywiście przy zachowaniu najwyższych standardów kultury osobistej) i nie masz kompleksów
- Nie boisz się krytyki i opinii innych
Podsumowanie
Aby dobrze przygotować się do rozmowy o pracę, należy nauczyć się prezentować cechy, które są najbardziej poszukiwane na rynku pracy. Pracodawcy bowiem coraz częściej dostrzegają, że osoby o wysokim poziomie inteligencji racjonalnej (IQ) charakteryzują się często niskim poziomem inteligencji emocjonalnej (EQ).
Znalazło to uzasadnienie w trendach zatrudniania, bowiem rekruterzy (nawet mniejszych firm) coraz częściej sięgają po sprawdzone, obiektywne metody selekcji z zakresu psychologii. Według badań przeprowadzonych przez Howarda Gardnera i potwierdzonych przez Daniela Golemana, inteligencja racjonalna przyczynia się zaledwie w 20% do osiągnięcia sukcesów życiowych. Zaś 80% stanowią kompetencje z zakresu inteligencji emocjonalnej. Dlatego też pracodawcy od pewnego czasu dostrzegają ten potencjał i zdecydowanie częściej wybierają kandydatów o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej, niż racjonalnej. Kandydaci o wysokim ilorazie inteligencji emocjonalnej są bardziej pewni siebie, potrafią w pełni wykorzystać swoje umiejętności, cechują się samomotywacją, są otwartości na nowe rozwiązania, na świat i na ludzi. Dodatkowo posiadają szerokie kompetencje społeczne. Odczuwają empatię, potrafią tworzyć trwałe więzi, a także z łatwością przychodzi im rozwiązywanie konfliktów oraz współpraca w zespole.
Te wszystkie cechy wyróżniają ich spośród kandydatów w procesie rekrutacji i znacząco zwiększają szanse na zdobycie wymarzonej pracy. Powodzenia !
Jeśli jesteś pracodawcą i szukasz pracownika, koniecznie przeczytaj Ten artykuł. Pomoże Ci dokonać właściwego wyboru.
Obrazek: geralt