Jak marka Supreme osiągnęła sukces

Jak marka Supreme osiągnęła sukces

Supreme to amerykańska firma, która zaczynała jako mały undergrandowy Skate shop. Teraz jest finansową potęgą i co najważniejsze, stała się elementem popkultury. Supreme nie jest już kojarzona jedynie z skatowską marką odzieżową. Jej logo – biały napis na czerwonym tle – stało się obiektem pożądania wielu ludzi z różnych środowisk na całym świecie. Ale w jaki sposób marka Supreme osiągnęła aż taki sukces ?

Co wyróżnia markę Supreme

W 1994 roku szef i założyciel firmy James Jebbia postanowił, że Supreme będzie oferowało tylko krótkie, limitowane serie swoich produktów, ale każda nowa kolekcja będzie promowana w formie eventu. Jednocześnie otworzył sklep w jednej z najmodniejszych dzielnic Nowego Jorku – Soho. Soho położone na Manhattanie jest kolebką artystów oraz skupiskiem drogich butików.

Ograniczona ilość podaży, skontrastowana ze znacznie przewyższającym popytem spowodowała, że towary Supreme zaczęły być poszukiwane na rynku. Wytworzył się wtórny rynek obrotu produktami Supreme. Ceny z drugiej ręki znacznie przewyższały sklepowe, a strategia skoncentrowana na sprzedaży całego towaru, zaowocowała ogromnym sukcesem. Rozpoczęła się powolna budowa prestiżu marki. Ich produkty stały się pewnego rodzaju inwestycją i to w dodatku pewną. Pod sklepami zaczęły ustawiać się kolejki. A jak wiadomo kolejka, czy nawet sztuczny tłok, przyciąga kolejnych klientów, a także wzbudza zainteresowanie mediów.

Bójki przed sklepami i rozgłos

W kolejkach przed sklepami dochodziło nawet do bójek podobnych to tych, jakie znamy z wyprzedaży w drugi dzień świąt, czyli w anglosaski Boxing Day (nie jest to dzień boksowania, tylko nazwa ma związek z pudełkami). Lecz tam, gdzie coś się dzieje, tam zawsze są dziennikarze. Dzięki zwróceniu uwagi mediów marka Supreme zaczęła docierać do coraz szerszego grona odbiorców, a więc potencjalnych klientów. Ale towaru nadal było mało. Dlatego już samo zdobycie czapki czy koszulki stało się nie lada wyczynem i było postrzegane jako coś nadzwyczajnego. Coś w rodzaju: „ Wow, masz T-shirt Supreme, jak go zdobyłeś”? Sprzedaż z drugiej ręki nabierała tępa, a marka zaczęła zyskiwać miano kultowej. Z czasem urosło to do tego stopnia, że nawet zwykłe plastikowe torby z logo firmy stały się chodliwym i zarazem drogim towarem.

Jak zrobić zakupy w sklepie Supreme

Z uwagi na ogromny popyt Supreme wprowadziło loterię, podczas której losowane są osoby, które mogą zrobić zakupy. Zapisy są we wtorki, a zakupy można zrobić za dwa dni we czwartki. Tak więc przed każdą nową kolekcją trzeba się zapisać, niczym za komuny na meble w Emilce. Niestety z uwagi na ograniczoną ilość miejsc w kolejce, nawet taki system nie daje pewności, że uda się zrobić zakupy.

Jak marka Supreme osiągnęła sukces- Podsumowanie

Supreme ma zaledwie 11 sklepów stacjonarnych na całym świecie, z czego 7 jest poza Stanami Zjednoczonymi. James Jebbia nie chciał utknąć z niechcianymi towarami, dlatego kolekcje były i nadal są ograniczone ilościowo. Dodatkową komplikacją jest dostępność towarów jedynie w sezonie. Z uwagi na duży popyt i bójki przed sklepami, Supreme wprowadziło zapisy na zakupy. Marka nie prowadzi sprzedaży online, toteż w krajach gdzie nie ma ich sklepów, klienci są skazani na zakupy z drugiej ręki. Mała ilość towaru w połączeniu z ogromnym zainteresowaniem winduje ceny do zawrotnych poziomów. To z kolei jeszcze bardziej podnosi prestiż Supreme.

James Jebbia konsekwentnie realizuje swój model biznesowy i nie marnuje towaru. Wszystko rozchodzi się od ręki. Dlatego na próżno można szukać outletu Supreme. Dzięki temu marka jest postrzegana jako kultowa, a klienci nabywają towary, aby móc stać się elementem tego jedynego w swoim rodzaju, oryginalnego stylu. Jak widać na przykładzie Supreme kluczem do sukcesu w biznesie nie zawsze jest czysty marketing. Powoli budowany pozytywny wizerunek marki, poprzez stworzenie dookoła niej aury nadzwyczajności przynosi często dużo lepszy skutek niż drogie kampanie reklamowe.

Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na temat biznesu, zajrzyj Tutaj.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *