Jak przeżyć katastrofę lotniczą

Jak przeżyć katastrofę lotniczą i czy latanie jest bezpieczne

Transport lotniczy obok kolejowego i morskiego stanowi najbezpieczniejszą formę podróżowania. Opierając się na statystykach, należy stwierdzić, że wskaźniki wypadkowości ustabilizowały się na poziomie jednego wypadku z ofiarami śmiertelnymi na milion lotów.

Pomimo powyższego faktu, lotnictwo nadal jest postrzegane jako bardzo niebezpieczny środek transportu. Dzieje się tak dlatego, że wypadki lotnicze dotyczą zazwyczaj szerokiej grupy ludzi różnych narodowości, a w akcjach ratowniczych i poszukiwawczych uczestniczą zespoły międzynarodowe. W efekcie tego, wypadki lotnicze są szeroko nagłaśniane w mediach, co dodatkowo wzbudza powszechny strach.

Nawet gdy dochodzi do niebezpiecznej sytuacji, z badań wynika, że jedna trzecia spośród wszystkich ofiar katastrof lotniczych mogłaby przeżyć, gdyby tylko zachowała pewne środki ostrożności. W Stanach Zjednoczonych od roku 1983 do 2000 w 568 katastrofach lotniczych uczestniczyło ponad 53 tysiące osób. Aż 51 tysięcy z nich przeżyło.

Dlatego dzisiaj, aby wzmocnić Wasze poczucie bezpieczeństwa i utwierdzić Was w przekonaniu, że latanie nie stanowi zagrożenia, zaprezentuje Wam plan postępowania na wypadek zaistnienia potencjalnie niebezpiecznej sytuacji na pokładzie samolotu.

1.Wybieraj loty bezpośrednie

Najwięcej katastrof ma miejsce podczas startu i lądowania. Dlatego pamiętaj – im mniej przesiadek, tym większe bezpieczeństwo.

2.Obserwuj pogodę

Duże znaczenie dla bezpieczeństwa podróży lotniczej ma pogoda. Przed zabukowaniem lotu warto sprawdzić pogodę długoterminową w miejscu startu i lądowania. Jeśli warunki atmosferyczne są bardzo złe, rozważ przesunięcie planów na późniejszy termin. Czasami wystarczy tylko jeden dzień, aby pogoda polepszyła się na tyle, by było bezpiecznie.

3.Naturalne, wygodne ubranie

Wybieraj ubrania z naturalnych tkanin, które lepiej chronią przed ogniem i ciepłem. Sztuczne materiały, takie jak nylon czy akryl, mają tendencje do kurczenia się i topienia przy wyższych temperaturach, co w niebezpiecznej sytuacji może powodować oparzenia. Dodatkowo pamiętaj, aby nie podróżować w klapkach ani innych odkrytych butach. Może być taka sytuacja, że będziesz musiał/ła przejść przez gorące elementy, szkło czy ostre poszycie kadłuba. Pełne buty ochronią Twoje stopy przed zranieniem i zapewnią Ci możliwość ucieczki.

4.Wybierz odpowiednie miejsce

Samoloty, spadając uderzają w ziemię na różne sposoby. Dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, które miejsca, czy które części samolotu są najbezpieczniejsze. Jednak w 2007 roku naukowcy z Popular Mechanics poddali analizie wszystkie wypadki lotnicze od 1971 roku i zauważyli, że miejsca w tylnej części samolotu są bezpieczniejsze – tu współczynnik przeżywalności wynosi średnio 69 proc. Dla porównania, na skrzydle jest to 56 proc, a z przodu samolotu tylko 49 proc. W przypadku wyboru siedzenia ważna jest także kwestia ewakuacji. Jak wspomniałem powyżej, większość katastrof lotniczych jest możliwa do przeżycia. Badanie Uniwersytetu w Greenwich, zlecone przez Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego pokazuje, że miejsca blisko wyjścia są najbezpieczniejsze. Naukowcy sprawdzili konta 2000 osób, które przeżyły 105 wypadków lotniczych na całym świecie. Okazało się, że najbezpieczniejsi byli pasażerowie, którzy siedzieli w pierwszych sześciu rzędach od wyjścia. Natomiast różnica między siedzeniem przy oknie, czy przy przejściu, nabierała znaczenia dopiero w dalszych rzędach.

Ok, teraz skupię się na tym, co należy zrobić już po zajęciu miejsca w samolocie

1.Instrukcja bezpieczeństwa

Przede wszystkim warto naprawdę uważnie wysłuchać instrukcji bezpieczeństwa udzielanych nam przez personal kabinowy i sprawdzić czy kamizelka ratunkowa jest na swoim miejscu i gdzie jest najbliższe wyjście awaryjne. Musisz wiedzieć, którędy w razie niebezpieczeństwa wydostać się z samolotu.

2.Odległość od wyjścia

Policz ile oparć jest do najbliższego wyjścia To, ile rzędów foteli dzieli Cię od wyjścia jest przydatne w sytuacji, gdy na pokładzie zgaśnie światło lub unosi się gęsty, utrudniający widoczność dym. Wtedy po omacku dotrzesz do wyjścia. Upewnij się także, że rozumiesz jak działają drzwi wyjściowe i jak je obsługiwać.

3.Pasy bezpieczeństwa

Poważny problem stanowią pasy bezpieczeństwa. Jesteśmy przyzwyczajeni do pasów samochodowych które działają odmiennie od tych montowanych w samolotach. Dlatego przed odlotem poćwicz kilkakrotnie otwieranie pasa bezpieczeństwa.
Wiele osób podczas stresu błędnie próbuje znaleźć przycisk odblokowania pasa lub popchnąć środek klamry, zamiast ją podciągnąć. Zalecam także pozostanie w pasach przez całą podróż, ponieważ nagła awaria lub silna turbulencja może wyrzucić Cię z fotela i narazić na niepotrzebną kontuzję.

Dobrze, lecimy ale okazuje się, że mamy awarię i może dojść do katastrofy

Pamiętaj, że masz jeszcze chwile czasu, więc nie panikuj i spokojnie obmyśl plan ucieczki. Plan jest fundamentem przetrwania

1.Ustaw fotel

W pierwszej kolejności zabezpiecz się przed uderzeniem. Podnieś oparcie do pozycji pionowej i jak najmocniej zaciśnij pasy. Im więcej “luźnych” centymetrów, tym większa siła zadziała na Twoje ciało podczas uderzenia.

2.Brace

Przyjęcie pozycji brace też ma niebagatelne znaczenie. W tym celu opuść tułów tak nisko, jak to możliwe, aby zmniejszyć efekt scyzoryka przy uderzeniu, czyli wyrzucenia ciała do przodu podczas wypadku i uderzenia w coś głową. Jeśli nie ma miejsca na całkowite złożenie się, pochyl tułów i zaprzyj się rękami jak najmocniej o fotel przed przed Tobą. Warto też głowę ochronić np. poduszką.

3.Chroń swoje ciało

Staraj się także ochronić przed obrażeniami nogi i kostki, ponieważ ich uraz bardzo utrudni Ci ucieczkę z samolotu. W tym celu, stopy ustaw płasko na podłodze, lekko cofnięte poza linię kolan. Bezpieczną pozycję utrzymuj aż do całkowitego zatrzymania się samolotu – często po pierwszym uderzeniu następuje kilka kolejnych, na które także warto być przygotowanym.

4.Tlen

Jeśli ciśnienie w kabinie gwałtownie spadnie, maski tlenowe wypadną automatycznie. Pasażerowie podróżujący z dziećmi zakładają maskę najpierw sobie, a następnie dziecku. Jeśli stracisz przytomność dziecko maski nie założy ani sobie ani Tobie.

5.Dym i ogień

Jeśli już udało nam się przeżyć uderzenie samolotu o ziemię, nie oznacza to końca zagrożeń. Ogień jest główną przyczyną śmierci w większości wypadków, ale dym jest równie groźny. Nawet kilka oddechów w takich warunkach, może spowodować utratę przytomności. Dlatego, jeśli to możliwe, zwilż chusteczkę lub inny materiał – na przykład zagłówek oparcia – aby zakryć nos i usta. Jeśli nie masz dostępnej wody, użyj moczu. To kwestia życia i śmierci. Ważne, aby zareagować szybko i bez zwłoki opuścić płonący pokład. Chroń więc usta i nos, ale stój na nogach i zmierzaj do wyjścia.

6.Miej wolne ręce, nie zabieraj żadnych swoich rzeczy

Nie masz czasu, a rzeczy spowalniają Ciebie (i innych). Będziesz potrzebować obu rąk wolnych, czy to do usuwania przeszkód, trzymania chusteczki pod nosem i ustami lub walki z innymi spanikowanymi osobami.

7.Szybka reakcja ma duże znaczenie

Zgodnie z ogólnie przyjętymi wytycznymi, czas na ewakuację pasażerów wynosi jedynie 90 sekund. To bardzo niewiele, dosłownie każda sekunda ma znaczenie. Dlatego szkolenia obsługi lotu są tak opracowane, by wszystko przebiegało sprawnie i szybko. Słuchaj stewardes, szybko docieraj do wyjścia, w międzyczasie sprawdzaj, czy jest to wykonalne, wewnątrz i na zewnątrz, a następnie wysiadaj i ruszaj jak najdalej od samolotu. To, czy pomożesz innym zależy tylko od Ciebie i od Twoich możliwości.

8.Stres

W sytuacji katastrofy szybkość działania jest równie ważna, jak zachowanie spokoju. Jednak reakcje na stres mogą być przeróżne i dotyczyć nie tylko pasażerów, ale i rygorystycznie przeszkolonej załogi. Ludzie często są w szoku, nie ruszają się ze swoich miejsc, patrzą tępo przed siebie, nie wykazują reakcji na bodźce zewnętrzne. W takiej sytuacji przede wszystkim należy słuchać się poleceń obsługi samolotu i postępować zgodnie z ich instrukcjami. Lecz jeśli oni lub Twoi bezpośredni sąsiedzi wydają się być w szoku, musisz wziąć sprawy we własne ręce i zacząć podejmować samodzielne decyzje. Musisz po prostu zrealizować swój plan.

Podsumowanie

Obecne regulacje prawne wraz z postępem techniki stwarzają bardzo bezpieczne warunki wykonywania operacji lotniczych. Dlatego mam nadzieję, że nikt z Was nigdy nie znajdzie się w sytuacji zagrożenia. Dzisiejszy wpis jest poradnikiem na wszelki wypadek, ponieważ jak to w życiu bywa, zawsze może pojawić się nieoczekiwana sytuacja. Dla zainteresowanych link do ULC : https://www.ulc.gov.pl/pl/

O tym jak się przygotować do pierwszej podróży lotniczej możecie przeczytać Tutaj.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *