Szczekanie na pokładzie samolotów Airbusa

Szczekanie na pokładzie samolotów Airbus

Europejski producent samolotów Airbus wraz z amerykańskim Boeingiem stanowią niezwyciężony duopol w branży lotniczej. Samoloty obu firm, pomimo iż zaciekle konkurują ze sobą na wielu rynkach, tak naprawdę mają wiele podobieństw. Jednak wyraźną różnicą między samolotami Airbus i Boeing jest dziwne szczekanie, które czasami możemy usłyszeć w samolotach europejskiego producenta. Ale dlaczego tak jest i skąd się bierze ten dziwny dźwięk? Skąd pochodzi ten hałas? Dzisiaj wyjaśnię, dlaczego na pokładzie niektórych samolotów Airbusa słychać odgłosy przypominające szczekanie psa. Zapraszam !

Co to jest PTU w samolotach

Źródłem charakterystycznego odgłosu szczekania niektórych samolotów Airbus jest komponent znany jako jednostka przenoszenia mocy (PTU). Power Transfer Unit to element układów hydraulicznych samolotu, który w przypadku awarii ułatwia przełączanie mocy z jednego układu na drugi. PTU zasadniczo składa się z pompy hydraulicznej, która jest połączona z silnikiem hydraulicznym za pomocą wału. Airbus A320 jest wyposażony w dwukierunkowy PTU. Taka konfiguracja pozwala na automatyczne uzupełnianie się systemów w przypadku awarii lub utraty ciśnienia w jednym z nich (nawet chwilowej). Dźwięki, które przypominają szczekanie psa, wynikają z trybu, w jakim funkcjonuje PTU. PTU w Airbusie pracuje w ten sposób, że nieustannie włącza się i wyłącza. To właśnie powoduje szczekanie, które niektórym może wydawać się niepokojące. Odgłos ten często występuje na ziemi, podczas uruchamiania i jeszcze przez krótki czas po odpaleniu silników.

Na pokładzie których samolotów Airbusa słychać szczekanie

Charakterystyczne szczekanie występuje tylko w dwusilnikowych samolotach Airbus i dotyczy głównie starszych modeli A320 oraz A330. W związku z tym jest mało prawdopodobne, że usłyszycie to na np. na pokładzie nowoczesnego A320 neo. Airbus wdrożył bowiem rozwiązania, które tłumią hałas w samolotach wąskokadłubowych nowej generacji. Wyeliminowanie szczekania firma osiągnęła poprzez wyposażenie pomp PTU w amortyzatory hydrauliczne umiejscowione w pobliżu silników i nasady skrzydeł.

Dlaczego nie słychać szczekania w samolotach firmy Boeing

Samoloty produkowane przez Boeinga różnią się od swoich konkurentów z Europy między innymi tym, że nie emitują tego dziwnego hałasu. Dzieje się tak, ponieważ pomimo tego, że również są wyposażone w PTU, ich układy hydrauliczne działają inaczej, niż te montowane przez Airbusa. Podstawowym założeniem budowy samolotów jest dublowanie każdego urządzenia istotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa. W Airbusie systemy hydrauliczne obsługują (poza małymi wyjątkami) inne mechanizmy. Są tam dwa odrębne systemy hydrauliczne, które nie mieszają się ze sobą, a spadki ciśnienia wyrównywane są właśnie poprzez pompę PTU. Inaczej jest w Boeingu. Tutaj hydraulika jest również rozdzielona na dwa systemy, ale są one ze sobą połączone. W zależności od potrzeb mogą się wzajemnie uzupełniać, ponieważ obsługują te same urządzenia. PTU na pokładzie Boeinga interweniuje zatem tylko wtedy, gdy samolot znajduje się w powietrzu. Natomiast poza sytuacjami awaryjnymi służy głównie do obsługi slotów umieszczonych wzdłuż krawędzi natarcia skrzydeł.

Podsumowanie

PTU jest niezbędnym elementem samolotów pasażerskich, który w razie potrzeby zapewnia układom hydraulicznym dodatkowe ciśnienie. Zasila również hydraulikę slotów samolotu. Ogólnie rzecz biorąc, chociaż szczekanie jest z pewnością niepokojącym odczuciem, w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu podróży lotniczych. Jeśli lotnictwo jest Twoją pasją zajrzyj Tutaj.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *