Jak prowadzić sklep spożywczy

Jak prowadzić sklep spożywczy

Prowadzenie swojego biznesu to ciężka, czasochłonna i odpowiedzialna praca. Jednak pytanie „jak prowadzić sklep spożywczy” nabiera prawdziwego znaczenia dopiero wtedy, gdy obok Twojego sklepu planowane jest otwarcie Biedronki, Lewiatana, albo jakiejś innej taniej sieciówki. Na pewno stanowi to pewien problem, którego nie wolno bagatelizować. Ale z całą pewnością nie jest to powód, aby myśleć o zamknięciu biznesu. Należy opracować plan działania, aby zawczasu podjąć odpowiednie kroki. Na początku warto sobie uzmysłowić, że masz znikome szanse, aby konkurować z dużymi przedsiębiorstwami ceną czy ilością asortymentu. To co musi Cię wyróżnić, to znalezienie niszy rynkowej i oferowanie produktów wysokiej jakości. Natomiast kluczem do sukcesu w takiej sytuacji jest specjalizacja oraz kooperacja z innymi małymi sklepami. Od teraz Twój klient to człowiek wybredny, kreatywny i szukający innowacji. I taki też musi być Twój sklep. Brzmi to trochę abstrakcyjnie, ale spokojnie, wszystko wyjaśnię w dalszej części.

Znalezienie niszy rynkowej

To akurat nie stanowi żadnego problemu. Wystarczy rozejrzeć się w okolicy i zobaczyć czego brakuje. Druga rzecz to rozeznanie się wśród swoich klientów oraz okolicznych mieszkańców jakie produkty ich interesują najbardziej i jaką kuchnię preferują. Ludzie lubią urozmaicenie. Coraz częściej na stołach można znaleźć własnej roboty sushi, długo dojrzewające wędliny i sery, czy wołowinę Aberdeen angus . W Twoim sklepie muszą być takie produkty, jakich na próżno można szukać w sieciówkach. Jeśli chcesz przetrwać, musisz zaoferować coś wyjątkowego, co będzie magnesem przeciągającym coraz większa rzeszę klientów.

Specjalizacja

Musisz się przebranżowić. Możesz wybrać produkty włoskie, francuskie, hiszpańskie. Ja bym jednak zrobił kąciki dla każdego wymienionego kraju. Za ladą powinny znaleźć się włoskie sery, szynki i własnej produkcji makarony. Tuż obok czerwone chorizo i wiszące jamón serrano. Nie zapominaj o francuskich serach pleśniowych i wodzie Evian. Przyda się też półka z winami, kilka dobrze wyselekcjonowanych piw kraftowych, ekspres od kawy i maszyna do wyciskania pomarańczy na soki. Nie może także zabraknąć dwóch małych stolików, aby klienci mogli delektować się Twoimi specjałami na miejscu, a w okresie letnim ogródek i otwierany cały front. Sklep powinien być otwarty w dosłownym tego słowa znaczeniu. Musi być widoczny i pachnieć z daleka świeżo parzoną kawą i chrupiącym pieczywem.

Inną drogą jest skoncentrowanie się na produktach specjalnego żywienia lub ukierunkować sprzedaż na artykuły wegetariańskie i wegańskie.

Kooperacja z innymi małymi sklepami i promocja

Nie nastawiaj się jedynie na klientów lokalnych. Biznes potrzebuje ciągłego rozwoju. Tak więc, aby Twoja inicjatywa zyskała szerszy rozgłos zaproponuj współpracę okolicznym małym sklepom. Załóżcie mini spółdzielnię. Cykliczne zebrania pomogą wam wymienić doświadczenia i zaproponować strategię działania. Wyższa liczebność umocni także Waszą siłę negocjacyjną z dostawcami i obniży koszty reklamy i promocji. Istotą biznesu jest to, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o waszym istnieniu. Dlatego raz na jakiś czas zorganizujcie wspólny event promujący Wasze oferty. Nie zapomnijcie przy okazji zaprosić lokalnych dziennikarzy, blogerów i vlogerów, znanych kucharzy oraz dietetyków. W ten sposób nie dużym kosztem znacznie poszerzycie swoje zasięgi i zarazem zwiększycie rozpoznawalność. Możecie odwiedzić także lokalne szkoły i zrobić warsztaty z przyrządzania sushi, tapas, degustacje oliwy, czy pokazać jak prawidłowo połączyć makaron z sosem, omawiając jednocześnie genialną prostotę włoskiej kuchni. Kluczowa jest także obecność w mediach społecznościowych. W ten sposób bezpośrednio docieracie do swoich klientów i pokazujecie im Wasz biznes. Tutaj opisałem jak za darmo wypromować swoją firmę.

Jak prowadzić sklep spożywczy – Podsumowanie

Możliwości efektywnego i kreatywnego prowadzenia sklepu spożywczego jest nieskończenie wiele, a konkurencja w postaci Biedronki czy innej sieciówki nie musi oznaczać rychłego bankructwa. Twój sklep powinien być jedynie odpowiednio zaopatrzony, czysty i widoczny, a personel profesjonalnie przygotowany, uśmiechnięty i gotowy spełniać życzenia każdego klienta.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *